Vad består materialet av?

Materialet består av 16 kapitel som är uppdelade mellan årskurs 1, 2 och 3 för gymnasieelever. Det finns en röd tråd mellan kapitlen och de olika årskurserna. Materialet innehåller förutom kapitel för elever att läsa även ”Instruktion till mentorn” som är ett förslag på hur mentorstiden på 40 min kan läggas upp. Alla kapitel innehåller en text som är tänkt att eleverna läser. Sedan finns en variation av upplägg till mentorstiderna bestående av filmklipp, case, olika övningar eller reflektionsfrågor. Materialet på webbsidan består sammanfattningsvis av:

  • Texter om olika förmågor med källhänvisning
  • Två kapitel som belyser sexualitet, samtycke och relationer
  • Olika övningar anpassat till kapitlen
  • Case för grupparbeten
  • Filmklipp anpassat till kapitlen
  • Reflektionsfrågor 
  • Självskattningsdokument 
  • Teambuildingövningar i syfte att öka tryggheten i klassen

Att tänka på innan arbetet påbörjas

Kapitlen motsvarar material för 16 mentorstider. Mentorerna bör alltså i förväg, vid läsårets start fundera på vilka kapitel man ska arbeta med vilka veckor under läsåret och vad man vill göra däremellan. Då är mentorer förberedda på när de ska arbeta med vad. Några kapitel kräver förberedelser så mentorn bör kolla igenom instruktioner innan eleverna börjar arbeta med kapitlet. I materialet finns även förslag på teambuildingsaktiviteter som man med fördel kan genomföra för att stärka klassen som team och öka tryggheten. I inloggat läge, gå in på rubrik ”Teambuilding” högst upp på hemsidan för att se mer.

Så kan du som mentor sätta igång

  1. Som mentor förbereder du dig genom att kolla igenom det kapitel ni ska arbeta med. Läs gärna texten själv och kolla igenom instruktioner för mentorn. 
  2. Ge eleverna tillgång till inloggningsuppgifter för webbsidan.
  3. Börja med kapitel 1 för den årskurs du har, för att senare arbeta med nästföljande kapitel.
  4. Läs upp syftet för dagens arbete för eleverna innan de börjar arbeta med materialet. 
  5. Följ “Instruktion till mentor” som varje kapitel består av.

Så kan man arbeta med självskattningsdokumentet

I materialet finns ett självskattningsdokument där eleverna får utvärdera sig själva på en skala från 1-5 på förmågor de arbetar med i materialet. Eleverna kan förslagsvis fylla i dokumentet inför utvecklingssamtalen. Dokumentet kan då ligga till grund för en del av utvecklingssamtalet där elever får möjlighet att berätta om vilka styrkor och utvecklingsområden de har när det kommer till förmågor. Mentorn har här möjlighet att översiktligt se elevens styrkor och utvecklingsområden och stötta i det som behövs. Dokumentet kan med fördel fyllas i inför alla utvecklingssamtal under gymnasietiden. Självskattningsdokumentet kan fungera som ett verktyg för både eleven och mentorn då de kan följa elevens progression inom områden som påverkar elevens kunskapsutveckling.