Varför har webbsidan skapats?
Materialet till webbsidan är skapat utifrån frågan som många lärare och mentorer idag bär på: Hur kan man organisera mentorstiden för att på bästa sätt stötta gymnasieelever i sin kunskapsutveckling?
År 2023 kom seniorforskaren Kåre Moberg kom ut med sin rapport “Entreprenöriella kompetenser och EU:s kompetensramverk”. Rapporten som ligger på skolverket lyfter vilka förmågor som är viktiga att elever utvecklar under sin skolgång för att skapa ett hållbart samhälle. Moberg poängterar dock att det är upp till skolorna att skapa en handlingsplan och en struktur för hur eleverna ska utveckla de förmågor som lyfts i rapporten.
År 2024 kom boken ut ”Mentorskap i skolan, en handbok”, skriven av specialpedagog Helena Wallberg och läromedelsförfattare Carl-Johan Markstedt. Författarna poängterar vikten av att det finns en struktur för vad man arbetar med under mentorstiden.
Med avstamp från ovan har denna webbsida skapats för att bidra med struktur och material som stödjer gymnasieelever i att utveckla kunskaper och förmågor som är viktiga inför framtiden och som kan främja elevernas kunskapsutveckling. Gymnasieskolan ska enligt Gy 2025 även arbeta med områden som sexualitet, samtycke och relationer, som därför också berörs på denna webbsida.
Vilka syften har webbsidan?
Syfte 1: Att gymnasieelever tar ansvar för sina studier
Materialet syftar till att gymnasieelever får kunskap om hur komplext lärande är och att de utvecklar förmågor som främjar kunskapsutveckling. Genom att ta del av materialet och genom att reflektera över egna val ges goda förutsättningar för att ta ansvar för egna studier.
Syfte 2: Att gymnasieelever mår bra
Genom att ta del av materialet ges möjlighet till kunskap om till exempel kommunikation, samarbeten, självmedvetenhet och att hantera osäkerhet. Materialet ger förutsättningar för elever att förstå sammanhang och komplexitet och att utifrån det göra val som främjar välmående. När elever mår bra skapas goda förutsättningar till kunskapsutveckling.
Syfte 3: Att förbereda elever för livet efter gymnasiet
Genom att arbeta med materialet får eleverna möjlighet att utveckla kunskap kring en mängd olika förmågor. Det är förmågor som enligt forskning är viktiga att ha för att vara redo för livet efter gymnasiet och kunna bidra till ett hållbart samhälle.
Hur har materialet tagits fram?
Jag som skapat materialet till webbsidan heter Sandra Schmid och har arbetat i flertalet år som gymnasielärare i samhällskunskap och entreprenörskap. Tillsammans med Marcus Persson, gymnasielärare i medieämnen har denna webbsida skapats. Materialet utgår från trovärdiga källor och består av texter med källhänvisning, övningar, olika case, filmer och reflektionsfrågor.
Gymnasieelever från olika skolor, gymnasielärare, specialpedagog och kurator har granskat materialet och gett feedback. Ni vet vilka ni är som hjälpt till med detta, STORT TACK till er!