Styrdokument
På skolverket står det: ”Varje elev i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan ska ha en mentor. Mentorn ska följa elevens kunskapsutveckling och studiesituation och särskilt uppmärksamma tecken på att eleven kan behöva stöd.” Se länk: https://www.skolverket.se/styrning-och-ansvar/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/mentor-i-gymnasieskolan-och-anpassade-gymnasieskolan#h-Mentornsansvar
Genom att som mentor arbeta förebyggande med kunskap om till exempel kommunikation, samarbeta, självmedvetenhet och vikten av feedback får eleverna goda förutsättningar till att nå så långt som möjligt i deras kunskapsutveckling. Mentorn kan använda självskattningsdokumentet i materialet under till exempel utvecklingssamtal för att följa upp elevens kunskapsutveckling och agera som stöd.
På skolverket går det att läsa ”Elevernas kunskapsutveckling är beroende av om de får möjlighet att se samband. Skolan ska ge eleverna möjligheter att få överblick och sammanhang. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och tillämpa sina kunskaper.” Materialet på webbsidan ger eleverna möjlighet att se samband mellan olika områden som till exempel välmående, studieteknik och produktivitet. Eleverna får möjlighet att reflektera över egna erfarenheter och utifrån det tillämpa sina kunskaper. Se länk: skolverket.se gy25
Enligt läroplan för Gy 2025 är skolans mål att varje elev “utvecklar sin självkännedom och förmåga till studieplanering”. Genom att ta del av materialet ges förutsättningar för att utveckla kunskap kring självkännedom och studieplanering. I materialet finns ett självskattningsdokument som eleverna kan arbeta med i syfte att utveckla just självkännedom.
I läroplan för Gy 2025 står det vidare “Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande i utbildningen får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke.” Förutom att erbjuda material som ger verktyg till att utveckla olika förmågor, innehåller denna webbsida även material om sexualitet, samtycke och relationer. Se länk: Läroplan Gy25
Forskning
Tidigare seniorforskare på den danska fonden för Entreprenörskap, Kåre Moberg, gav ut rapporten “Entreprenöriella kompetenser och EU:s kompetensramverk” 2023 som en del av Skolverkets uppdrag att stimulera entreprenörskap i skolan. Enligt Mobergs rapport är det av stor betydelse att elever utvecklar olika förmågor för att det ska finnas förutsättningar till att bygga ett hållbart samhälle.Se länk: Entreprenöriella kompetenser och EU:s kompetensramverk
Materialet på webbsidan är skrivet utifrån trovärdiga källor. Alla texter i materialet har källhänvisning. Genom att under mentorstid arbeta med materialet på webbsidan ges förutsättningar för att elever utvecklar kunskaper och förmågor för att i framtiden bygga just ett hållbart samhälle.